3DS Max یکی از قدرتمندترین نرمافزارهای مدلسازی سهبعدی است که به طور گسترده در صنایع مختلف از جمله فیلمسازی، بازیسازی، و طراحی معماری استفاده میشود. این دوره 20 سطحی شما را از مفاهیم پایه و آشنایی با ابزارهای ساده شروع کرده و به سمت مدلسازی پیشرفته، ایجاد انیمیشنهای پیچیده و حتی توسعه ابزارهای سفارشی برای خودکارسازی فرآیندهای مدلسازی هدایت میکند. هر سطح بر تقویت مهارتهای شما تمرکز دارد و شما را برای تبدیل شدن به یک مدلساز حرفهای آماده میسازد.
سطح 1: آشنایی با محیط 3DS Max و ابزارهای اولیه
- آشنایی با رابط کاربری 3DS Max
- ایجاد اشکال ساده مانند Box، Sphere، Cylinder
- استفاده از ابزارهای اولیه مدلسازی
- یادگیری نحوه حرکت و چرخش دوربین در محیط
- انجام تغییرات اولیه در اندازه، مقیاس و موقعیت اشیا
- آشنایی با ابزارهای ترانسفورم (Move, Rotate, Scale)
- مدیریت نماها (Views) و پنجرههای دید
- ذخیره و باز کردن فایلهای پروژه
- استفاده از میانبرهای اصلی برای افزایش سرعت کار
- آشنایی با مفهوم ساختار سلسله مراتبی در اشیا
سطح 2: ایجاد مواد و تنظیمات نورپردازی پایه
- ایجاد مواد ساده و تنظیم رنگها و بافتهای پایه
- آشنایی با پنجره Material Editor
- تنظیم نورهای پایه و بررسی تاثیر نور در صحنه
- استفاده از نورپردازی استاندارد (Omni, Spot, Direct)
- ایجاد سایههای ساده برای اشیا
- تنظیمات پایه برای رندر گرفتن صحنه
- آشنایی با ابزارهای نورپردازی محیطی
- اعمال مواد به اشیا و مشاهده نتیجه در رندر
- استفاده از موتور رندر داخلی 3DS Max
- ذخیره خروجیهای رندر به عنوان تصاویر یا فایلهای ویدیویی
سطح 3: استفاده از Modifiers برای مدلسازی پیچیدهتر
- آشنایی با اصلاحگرها (Modifiers) در 3DS Max
- استفاده از Modifiers برای تغییر شکل اشیا
- استفاده از ابزارهای مثل Bend، Twist، Taper
- ترکیب Modifiers برای ایجاد اشکال پیچیدهتر
- یادگیری نحوه استفاده از Edit Poly برای مدلسازی پیشرفته
- مدیریت Sub-Objects در مدلها
- تغییر جزئیات مدل با ابزارهای Edit Poly
- استفاده از ابزارهای Select and Scale در لایههای مختلف
- تنظیم جزئیات هندسی برای اشیا پیچیده
- مدیریت تاریخچه Modifiers و تغییرات اشیا
سطح 4: ایجاد صحنههای ساده و کار با دوربین
- ایجاد صحنههای ساده با چندین شیء
- مدیریت چندین شیء در یک صحنه
- اضافه کردن دوربین به صحنه برای ایجاد دیدگاههای مختلف
- تنظیمات دوربین برای کنترل بهتر نمایش صحنه
- یادگیری ابزارهای تنظیم فاصله و زوایای دوربین
- چیدمان اشیا در صحنه به صورت متقارن
- تنظیمات اولیه حرکت دوربین در صحنه
- مدیریت نورها و دوربینها به صورت همزمان
- انجام رندرهای سریع برای تست صحنه
- کار با ابزارهای Viewport برای بهبود نمایش صحنه
سطح 5: آشنایی با UV Mapping و متریالهای چندگانه
- آشنایی با مفهوم UV Mapping برای اعمال بافت
- استفاده از ابزارهای Unwrap UVW برای اعمال بافت
- مدیریت چندین متریال برای یک شیء
- ایجاد متریالهای چندگانه برای سطوح مختلف اشیا
- استفاده از ابزارهای UVW Mapping برای تطبیق بافتها
- تنظیمات UV برای اشیاء پیچیدهتر
- آشنایی با تکنیکهای پیشرفتهتری برای UV Mapping
- اعمال متریالهای مختلف به لایههای مختلف یک شیء
- بررسی تاثیر UV Mapping در رندر
- آمادهسازی فایلهای UV برای ویرایش در نرمافزارهای خارجی
سطح 6: مدلسازی پیشرفته با Spline و Edit Poly
- استفاده از ابزارهای Spline برای ایجاد اشکال منحنی
- مدلسازی با استفاده از Edit Poly برای ایجاد جزئیات بیشتر
- ایجاد مدلهای پیچیدهتر با ابزارهای Cut و Extrude
- مدیریت گوشهها و لبههای مدلها برای جزئیات بیشتر
- آشنایی با تکنیکهای Modelling در سطح میانی
- استفاده از ابزارهای Edge، Vertex و Face برای بهبود مدلها
- ترکیب اشکال ساده با استفاده از Spline و Modifiers
- ایجاد اشکال سهبعدی از مسیرهای دوبعدی
- استفاده از ابزار Loft برای ایجاد مدلهای پیچیده
- پیادهسازی تغییرات دقیق بر روی مشها و لبههای مدل
سطح 7: متریالهای پیچیده و نقشههای بافت
- ایجاد متریالهای پیچیدهتر با استفاده از نقشههای بافت
- استفاده از Normal Map و Bump Map برای افزودن جزئیات به متریال
- ترکیب متریالها برای ایجاد سطوح واقعیتر
- استفاده از Specular Map برای کنترل انعکاسها
- مدیریت پیچیدگیهای بافتها و نقشههای چندگانه
- استفاده از ابزارهای ترکیب برای ایجاد متریالهای چندلایه
- پیادهسازی تکنیکهای Transparency و Opacity
- تنظیمات Reflection و Refraction برای ایجاد سطوح شفاف
- استفاده از ابزارهای UVW Unwrap برای بافتهای پیچیدهتر
- اعمال تغییرات دقیقتر در Material Editor
سطح 8: تنظیمات پیشرفته نورپردازی
- تنظیم نورپردازی پیچیدهتر با استفاده از چندین منبع نور
- استفاده از نورهای محیطی برای بهبود کیفیت رندر
- تنظیمات Shadows و Cast Shadows برای ایجاد سایههای واقعیتر
- استفاده از IES Light برای شبیهسازی نورپردازی طبیعی
- پیادهسازی نورهای داخلی و خارجی در صحنه
- استفاده از نورپردازی HDRI برای شبیهسازی نور محیط
- تنظیمات نورپردازی شب و روز
- مدیریت بازتابها و شکست نور در صحنه
- بهینهسازی تنظیمات نور برای کاهش زمان رندر
- ترکیب نورپردازی با متریالهای شفاف و بازتابی
سطح 9: رندر با موتورهای V-Ray و Corona Renderer
- آشنایی با موتورهای رندر مختلف مانند V-Ray و Corona Renderer
- تنظیمات رندر با کیفیت بالا برای پروژههای حرفهای
- مدیریت تنظیمات نور و سایهها در V-Ray
- تنظیمات GI (Global Illumination) برای رندر واقعگرایانه
- استفاده از Corona Renderer برای رندرهای سریع و باکیفیت
- تنظیمات پیشرفته نورپردازی و بازتابها در موتورهای رندر
- استفاده از متریالهای V-Ray برای واقعگرایانهتر کردن صحنهها
- بهینهسازی زمان رندر با استفاده از تکنیکهای پیشرفته
- مدیریت سایهها و بازتابها در رندرهای داخلی و خارجی
- ذخیره و بهینهسازی خروجیهای رندر برای پروژههای بزرگ
سطح 10: انیمیشن ساده برای اشیاء
- ایجاد انیمیشنهای ساده برای اشیا
- استفاده از Keyframes برای ایجاد حرکت
- تنظیم حرکت دوربین و اشیا به صورت هماهنگ
- آشنایی با Timeline و مدیریت کلیدهای انیمیشن
- پیادهسازی حرکات ساده مانند چرخش و جابهجایی
- تنظیم سرعت و زمانبندی انیمیشنها
- مدیریت مسیر حرکت اشیا در صحنه
- ایجاد انیمیشنهای ساده برای تعاملات اشیاء
- ذخیره و خروجی گرفتن از انیمیشنهای ابتدایی
- استفاده از ابزارهای پیشنمایش برای مشاهده حرکت اشیا
سطح 11: مدلسازی کاراکتر و ایجاد ریگ ساده
- مدلسازی کاراکترهای انسان و حیوان
- ایجاد ریگهای ساده برای کاراکترها
- مدیریت جزئیات صورت و بدن در مدلسازی کاراکتر
- پیادهسازی تکنیکهای Modelling برای ساخت اندامها
- تنظیم مفاصل و اسکلت کاراکتر برای انیمیشن
- ایجاد ریگهای اولیه برای حرکت ساده
- استفاده از ابزار Skin برای پیادهسازی حرکت عضلات
- تنظیم و اصلاح رندرهای کاراکتر با استفاده از نورپردازی مناسب
- ایجاد مشهای دقیق برای مدلسازی کاراکتر
- مدیریت لایههای مدلسازی برای بهبود جزئیات
سطح 12: انیمیشن پیچیدهتر و استفاده از کلیدهای انیمیشن
- ایجاد انیمیشنهای پیچیدهتر برای کاراکترها
- مدیریت کلیدهای انیمیشن برای حرکتهای دقیقتر
- استفاده از سیستمهای فیزیکی برای پیادهسازی حرکت
- تنظیم و مدیریت حرکتهای پیچیده مانند راه رفتن و دویدن
- پیادهسازی انیمیشنهای ترکیبی با استفاده از Keyframes
- بهینهسازی حرکت کاراکترها با ابزارهای پیشرفته
- استفاده از ابزارهای Dynamics برای حرکت اشیاء و کاراکترها
- پیادهسازی انیمیشنهای فیزیکی با سیستمهای Rigid Body
- استفاده از ابزارهای Constraints برای تنظیم حرکات دقیق
- ایجاد خروجیهای انیمیشن با کیفیت بالا
سطح 13: شبیهسازی Hair & Fur و Cloth
- استفاده از ابزارهای Hair & Fur برای ایجاد مو و خز
- شبیهسازی پارچهها با استفاده از ابزار Cloth
- مدیریت و تنظیم پارچههای متحرک در صحنه
- ایجاد موهای واقعگرایانه برای کاراکترها
- پیادهسازی دینامیکهای Cloth در انیمیشنها
- تنظیمات جزئی برای کنترل بهتر حرکت پارچه
- مدیریت بافتها و جزئیات در Hair & Fur
- تنظیم زمانبندی و تعامل Hair & Fur با دیگر اشیاء
- شبیهسازی پیچیدگیهای فیزیکی پارچه و لباس
- استفاده از ابزارهای اصلاحگر برای بهبود جزئیات Cloth
سطح 14: ایجاد محیطهای پیچیده با لنداسکیپ و Vegetation
- استفاده از ابزارهای لنداسکیپ برای ساخت محیطهای طبیعی
- مدلسازی گیاهان و درختان با استفاده از ابزارهای Vegetation
- تنظیم و مدیریت صحنههای بزرگ با جزئیات بالا
- پیادهسازی لنداسکیپهای پیچیده برای محیطهای طبیعی
- مدیریت لایههای محیطی برای بهینهسازی صحنه
- استفاده از ابزارهای Scatter برای پخش گیاهان و اشیا
- ایجاد کوهها، درهها و محیطهای طبیعی دیگر
- استفاده از بافتهای طبیعی برای محیطهای وسیع
- مدیریت نورپردازی و رندر صحنههای لنداسکیپ
- ترکیب چندین موتور رندر برای ایجاد محیطهای پیچیده
سطح 15: کار با سیستمهای پارتیکل و افکتهای ویژه
- آشنایی با سیستمهای پارتیکل در 3DS Max
- ایجاد افکتهای ویژه مانند باران، آتش و دود
- مدیریت سیستمهای پارتیکل برای ایجاد افکتهای فیزیکی
- تنظیمات پیچیده برای کنترل مسیر حرکت پارتیکلها
- استفاده از ابزارهای فیزیکی برای شبیهسازی واقعگرایانه
- ترکیب سیستمهای پارتیکل با دیگر ابزارهای انیمیشن
- ایجاد افکتهای جادویی و سینمایی با پارتیکلها
- مدیریت حجم زیادی از پارتیکلها در صحنههای بزرگ
- استفاده از ابزارهای رندر برای بهبود کیفیت پارتیکلها
- پیادهسازی افکتهای ویژه برای پروژههای حرفهای
سطح 16: مدلسازی سختافزار و ماشینآلات صنعتی
- مدلسازی سختافزارهای پیچیده و ماشینآلات صنعتی
- ایجاد مدلهای دقیق فنی برای پروژههای مهندسی
- مدیریت جزئیات دقیق در قطعات و تجهیزات
- استفاده از ابزارهای مهندسی برای ساخت مدلهای صنعتی
- ایجاد مدلهای سهبعدی برای دستگاهها و تجهیزات فنی
- مدیریت لایههای مختلف در مدلسازی ماشینآلات
- استفاده از ابزارهای دقیق اندازهگیری برای ساخت قطعات
- مدلسازی پیچیدگیهای فنی مانند چرخدندهها و موتورهای صنعتی
- آمادهسازی مدلها برای رندرهای دقیق فنی
- پیادهسازی روشهای پیشرفته برای بهینهسازی مدلهای صنعتی
سطح 17: ایجاد محیطهای واقعگرایانه با V-Ray و Corona Renderer
- استفاده از تکنیکهای پیشرفته در V-Ray و Corona Renderer
- ایجاد محیطهای واقعگرایانه برای پروژههای حرفهای
- مدیریت نورپردازی و سایههای دقیق در صحنههای واقعگرایانه
- ترکیب چندین منبع نور برای ایجاد محیطهای داخلی و خارجی
- استفاده از متریالهای پیچیده برای ایجاد بازتابها و شکستهای نور
- تنظیمات پیشرفته در موتورهای رندر برای بهینهسازی کیفیت
- پیادهسازی تکنیکهای رندرینگ با استفاده از HDRI
- استفاده از ابزارهای V-Ray برای بهینهسازی زمان رندر
- مدیریت پستپروسسینگ برای بهبود رندرهای واقعگرایانه
- پیادهسازی تنظیمات واقعگرایانه در Corona Renderer
سطح 18: کار با سیستمهای رندرینگ شبکهای
- استفاده از سیستمهای رندرینگ شبکهای برای پروژههای بزرگ
- مدیریت و هماهنگی چندین سرور رندر برای بهینهسازی زمان
- پیادهسازی رندرینگ توزیعشده برای صحنههای بزرگ
- مدیریت پروژههای رندرینگ شبکهای برای خروجیهای حرفهای
- استفاده از ابزارهای رندرینگ شبکهای مانند Backburner
- بهینهسازی تنظیمات رندر برای کاهش زمان پردازش
- مدیریت فایلهای سنگین و صحنههای پیچیده در رندرینگ
- همکاری با تیمهای بزرگ برای مدیریت رندر پروژههای پیچیده
- پیادهسازی تکنیکهای بهینهسازی رندر برای پروژههای سنگین
- مدیریت ارتباطات بین سیستمهای رندرینگ شبکهای
سطح 19: توسعه اسکریپتهای MaxScript برای خودکارسازی
- استفاده از MaxScript برای خودکارسازی وظایف تکراری
- ایجاد اسکریپتهای سفارشی برای بهبود فرآیندهای مدلسازی
- مدیریت ابزارهای مختلف با استفاده از MaxScript
- برنامهنویسی ساده برای انجام تغییرات خودکار در صحنهها
- پیادهسازی اسکریپتهای پیچیده برای بهینهسازی پروژهها
- استفاده از MaxScript برای مدیریت اشیاء و نورپردازی
- ایجاد ابزارهای سفارشی برای مدلسازی سریعتر
- توسعه اسکریپتهای مفید برای مدیریت صحنههای پیچیده
- یادگیری اصول برنامهنویسی برای MaxScript
- ایجاد راهکارهای خودکار برای انجام وظایف پیچیده
سطح 20: طراحی و توسعه ابزارهای سفارشی برای 3DS Max
- طراحی و توسعه ابزارهای سفارشی برای استفاده در 3DS Max
- ایجاد پلاگینهای سفارشی برای بهینهسازی فرآیندها
- مدیریت توسعه نرمافزارهای سفارشی برای تیمهای مدلسازی
- پیادهسازی ابزارهای جدید برای بهبود کارایی تیم
- همکاری با توسعهدهندگان برای ایجاد ابزارهای پیشرفته
- استفاده از MaxScript و دیگر زبانهای برنامهنویسی برای توسعه ابزارها
- بهینهسازی فرآیندهای داخلی برای تیمهای بزرگ
- توسعه ابزارهای تخصصی برای پروژههای خاص
- آموزش تیمها برای استفاده از ابزارهای سفارشی
- مدیریت و نگهداری ابزارهای سفارشی برای پروژههای آینده